PROJEKTI

Erasmus + 9 Umjetnici za umjetničko obrazovanje

Skola likovnih umjetnosti Split, grafički vizual pročelja školske zgrade

Hrvatsko društvo likovnih umjetnika iz Zagrebu u suradnji s umjetničkim škola u Republici Hrvatskoj
realiziralo je projekt Erasmus + 9 Umjetnici za umjetničko obrazovanje
Višnja Mach Orlić, Škola likovnih umjetnosti, Split
Erasmus + KA1 program je Europske unije namijenjen mobilnosti pojedinaca. Hrvatsko društvo
likovnih umjetnika to je davno prepoznalo te je sa svim hrvatskim srednjim školama (Osijek, Pula,
Rijeka, Split, Zadar i Zagreb), koje provode isključivo umjetničke nastavne planove i programe, devetu
godinu zaredom provelo projekt mobilnosti učenika i nastavnika „Umjetnici za umjetničko
obrazovanje“.
Ishodi ovog projekta su prijedlog novog kurikuluma za zanimanja slikarski, kiparski i grafički
dizajner. Znanja i vještine koje su se proučavale i razvijale relevantne su za unaprjeđenje navedenih
zanimanja te pomažu u konkurentnosti pojedinca na tržištu rada, odnosno pri nastavku školovanja na
tercijalnoj razini, kako umjetničkih tako i tehničkih i dizajnerskih programa.
Projekt se provodio u Austriji, Litvi i Sloveniji, a u njemu je sudjelovalo 60 učenika, 16 nastavnika i 6
hrvatskih škola dok je sam projekt trajao od studenog 2023. do travnja 2024.
Partneri ovom projektu su Zavod MARS Maribor, Pekarna Magdalenske mreže, Srednja šola za
oblikovanje in fotografijo Ljubljana, NEXT – verein fure zeitgenoessische kunst iz Austrije i VSI
ARTKOMAS iz Litve.
Korisna iskustva Job shadowinga
Mobilnost nastavnika je započela kulturološkom pripremom za posjet muzejima, galerijama i drugim
lokalitetima u Ljubljani te istraživanjem digitalnih materijala s kojim ih je upoznala gđa. Petra Šabić -
HDLU koordinatorica projekta.
Uz kulturološku pripremu i jezična je priprema bitan dio kada je mobilnost Erasmus + projekata u
pitanju, ali s obzirom na odlazak u Sloveniju i komunikaciju na hrvatskom jeziku nije ju bilo potrebno
provoditi.
Neizostavna pedagoška priprema se održala u online okruženju tjedan dana prije polaska, a sastojala
se od upoznavanja sudionika projekta, prezentacije sadržaja mobilnosti, stavki ugovora i procedure
pripreme dokumentacije.
Srednja šola za oblikovanje in fotografijo, Ljubljana u Sloveniji bila je domaćin 16-orici nastavnika koji
su u travnju nazočili dijeljenju primjera dobre prakse - job shadowinga u Ljubljani, a koji se odvijao na
dvije lokacije na kojima djeluje Škola – Križanke i Roška.
Križanke su lokacija u samom centru grada. Riječ je o nekoć velikom samostanskom kompleksu s
crkvom koji je nastao u 13. stoljeću. Ranogotičku crkvu početkom 18. stoljeća zamijenila je barokna
talijanskog autora Domenica Rossija. Nakon posljednjeg rata vlasti su iselile redovnike i dio
kompleksa posvetile Ljubljanskom festivalu, a dio Srednjoj školi za dizajn i fotografiju. Poznati
slovenski arhitekt, Joža Plečnik, obnovio je školu i kompleks te mu je dao današnji izgled.
Nastava u školi odvija se u dvije smjene kao i u Hrvatskoj. Nastavnici, koji su sudjelovali, bili su
podijeljeni u grupe sa zadatkom proučavanja primjera dobre prakse, naravno ovisno o zanimanju za
koje su zaduženi.
Stručni predmeti koji su proučavali i kojima su prisustvovali nastavnici grafičkog dizajna proučavali su
stručne predmete na kojima su i prisustvovali, a radi se o Grafičkom oblikovanju, 3-D grafici, Risanju –
Crtanju. Grupa grafičara se također susrela s kolegicom Svetlanom Jakimovskom Rodić s kojom imaju
višegodišnju suradnju na grafičkom biennalu i projektu Mini print. Razgledavali su grafički atelje te su
se upoznali s okolnostima rada, opremljenošću ateljea i satnicom stručnih predmeta. Predstavljeni su
im tema i tehnički uvjeti nadolazećeg slovenskog biennala koje organizira škola što je svima pomoglo
da dobiju dodatno vrijeme za pripremu i sudjelovanje. Također su planirane buduće suradnje na
grafičkim projektima.
Nastavnici grupe slikarskih predmeta nazočili su nastavi predmeta Crtanje, Crtanje i slikanje i
Likovna teorija koji se održavaju u svim većim prostorijama škole - crtaonicama. Nastavnici crtanja,

kojih ima nekoliko, kombiniraju različite pristupe u poučavanju istih nastavnih sadržaja. Crtanje kao
predmet ima veću satnicu u slovenskom obrazovnom programu nego u hrvatskom.
Nastavnici grupe kiparskih predmeta nazočili su nastavi predmeta Oblikovanje uporabnih predmeta,
Bivalna kultura, Osnove varovanja dediščine i Plastično oblikovanje. Kiparski odjel ima mogućnost
korelacije s odjelom Industrijskog dizajna što im omogućava korištenje CMC strojeva i ostale opreme
koje hrvatske škole trenutno nemaju. Sve navedene informacije o nastavi sastavni su dio izvješća
projekta.
Sve grupe su bile u organiziranom obilasku Akademije likovnih umjetnosti, a kad je u pitanju suradnja
srednje škole i akademije, ona je slična suradnji u Hrvatskoj.
Kulturni program projekta obuhvaćao je organizirane posjete kulturnim institucijama, ali i fakultativna
razgledavanja u slobodno vrijeme.
Jedan od organiziranih posjeta bio je obilazak Kulturnog centra ROG uz stručno vodstvo direktorice
strateškog razvoja, Mete Štular. Tvornica kultnih bicikala Rog nalazi se u samom centru grada i
projektom je obnovljena u javno-kulturni centar. Javno-privatni način upravljanja Centrom jedinstven
na području Europe, a nudi međunarodne i lokalne suradnje s naglaskom na kulturnim industrijama i
kreativnom sektoru. U Centru se također proizvode djela produkt dizajna i primijenjene umjetnosti.
Fakultativne aktivnosti nastavnika obuhvatile su posjet Cukrarni, obnovljenoj tvornici šećera, danas
galeriji u kojoj smo razgledali izložbe “STANDING WAVES” i “EXTENDED VISION”; posjetili Hišu
Plečnik, Mesnu galeriju Ljubljana u kojoj smo imali priliku vidjeti izložbu Roberta Črneliča -
“Medprostori”. Na samom kraju smo obišli park Tivoli, MGLC-u i posjetili izložbu koju je postavio
dizajner izložbi za umjetnika Zmaga Jeraja.
Projekt je završio evaluacijom i prezentacijom na stručnim vijećima pojedine škole.

Lokacija i kontakt podaci

Škola likovnih umjetnosti
Fausta Vrančića 17, 21000 Split

IBAN Škole HR0224840081102095204